اگر متا به یک چیز معروف است، جدای از برنامه هایی مانند فیس بوک یا اینستاگرام، تلاش برای سرمایه گذاری بی شرمانه از برنامه های رقیب رسانه های اجتماعی در زمانی که در سطح پایینی هستند. اکنون، علیرغم این واقعیت که قبلاً یک بار سعی کرده بود این کار را انجام دهد، سعی می کند همان کار را با TikTok انجام دهد.
متا نوعی “برنامه وابسته” را به سازندگانی که دنبال کنندگان زیادی در TikTok دارند ارائه می دهد تا به جای آن Reels را در اینستاگرام و فیس بوک در اولویت قرار دهند. متا معاملات انحصاری با جوایز تا ۵۰۰۰ دلار در طول سه ماه را برای سازندگانی انتخاب میکند که موافقت میکنند قبل از به اشتراک گذاشتن ویدیوهای کوتاه خود در Reels، آنها را در اولویت قرار دهند. علاوه بر این، آنها همچنین به پلتفرم درآمدزایی فیس بوک، یک سال رایگان Meta Verified برای دریافت چک آبی در حساب های خود و معاملات محتوا دسترسی خواهند داشت تا بتوانند به راحتی مخاطبان خود را در فیس بوک و اینستاگرام افزایش دهند.
اگر آن را از دست دادهاید، TikTok قبل از اینکه دوباره آنلاین شود، به لطف وعدههای دولت ترامپ که تنها یک روز بعد افتتاح میشود، برای مدت کوتاهی در ایالات متحده تعطیل شد. سپس، پرزیدنت ترامپ فرمان اجرایی را امضا کرد که به دادستان کل دستور داد که TikTok را تحت قانون محافظت از آمریکایی ها در برابر برنامه های کاربردی کنترل شده توسط دشمنان خارجی به مدت ۷۵ روز مجازات نکند تا زمانی که مشخص می کند با آن چه کاری انجام دهد. در حالی که خود برنامهها از قبل قابل استفاده هستند، اما هنوز هم در فروشگاه اپل و هم در فروشگاه Google Play فهرست نشدهاند، و به نظر میرسد متا میخواهد از هر طریق ممکن از این موضوع استفاده کند.
این اولین باری نیست که اینستاگرام سعی می کند سازندگان TikTok را برای تغییر پلتفرم ترغیب کند. با این حال، مشوقهای مالی مانند این در گذشته کوتاه مدت بوده است. در سال ۲۰۲۱، اینستاگرام یک برنامه جایزه Reels را راهاندازی کرد، فقط برای کاهش شدید پرداختها در سال ۲۰۲۲ و در نهایت این برنامه به طور کامل در سال ۲۰۲۳ متوقف شد. این یک رکورد شگفتانگیز نیست، و احتمالاً چیزی است که بسیاری از سازندگان TikTok هنگام بررسی این پیشنهاد به خاطر خواهند داشت. . برخی از سازندگان TikTok نیز نسبت به تغییرات سیاست اخیر متا، به ویژه در مورد بررسی حقایق ابراز نارضایتی کرده اند، بنابراین مشخص نیست که آیا این انگیزه ها برای مقابله با این نگرانی ها کافی باشد یا خیر.
همچنین لازم به ذکر است که این بخشی از یک فشار بزرگتر برای «شبیه تر کردن TikTok» اینستاگرام است. اینستاگرام اخیراً مجموعهای از بهروزرسانیها را منتشر کرده است که ظاهراً برای جذب کاربران TikTok طراحی شدهاند. اینها شامل افزایش حداکثر طول قرقرهها به سه دقیقه و تغییر طرحبندی شبکه نمایه به مستطیل به جای مربع است. حتی به طور قابلتوجهی از رقیب CapCut، یک ویرایشگر ویدیوی موبایلی که متعلق به ByteDance است و با TikTok ادغام میشود، رونمایی کرد، اگرچه این برنامه خاص بعداً منتشر خواهد شد.
با این وجود، فهمیدن اینکه اینستاگرام سعی می کند به TikTok حمله کند در حالی که آسیب دیده است، نیازی به نابغه نیست – در حالی که این برنامه با دولت ایالات متحده مشکل دارد. جدا از اینکه اینستاگرام Reels را به عنوان یک رقیب TikTok در حالی که محبوبیت این اپلیکیشن در حال افزایش بود، عرضه کرد، به جز چند تلاش هماهنگ، واقعاً تلاش زیادی برای از بین بردن آن نکرده است. متا سابقه طولانی در تلاش برای کپی بی شرمانه از قالب های محبوب رسانه های اجتماعی دارد تا سعی کند کاربران خود را برای خود جذب کند.
زمانی که ایلان ماسک توییتر را که اکنون X است، خرید و مدیریت کرد، متا سعی کرد با راهاندازی پلتفرم میکروبلاگینگ خود، Threads، افرادی را که به دنبال جایگزینهایی هستند، جذب کند. و زمانی که BeReal محبوب بود، اینستاگرام همچنین سعی کرد چند ویژگی را برای کپی کردن آن ارائه کند (اگرچه انصافاً TikTok هم این کار را انجام داد). اینستاگرام در کپی کردن فرمت داستان اسنپ چت و عملکرد بهتر از آن برنامه موفق بود، اما همان فرمول را با مفاهیم بیشماری رسانههای اجتماعی جدید امتحان کرده است – و نتایج متفاوتی در این فرآیند داشته است. ما مطمئن نیستیم که آیا این فشار مجدد واقعاً به سمت جابجایی TikTok پیشرفت کند یا خیر. این احتمالاً واقعاً سخت است، مگر اینکه برنامه واقعاً به طور ناگهانی از بین برود، با توجه به محبوبیت آن، اما هی، حداقل این مانع از تلاش مارک زاکربرگ نمی شود.
منبع: TechCrunch، اطلاعات از طریق آستانه
این مطلب در پیراشکی تخصصی ترجمه شده و کپی با ذکر منبع مجله بلامانع است.
منبع