خلاصه
-
Gemini Deep Research کمکهای تحقیقاتی قدرتمند مبتنی بر هوش مصنوعی را ارائه میدهد و نحوه یافتن اطلاعات آنلاین را تغییر میدهد.
-
Deep Research از طریق برنامه وب در دسترس کاربران پیشرفته Gemini است.
-
به نظر می رسد برنامه گوگل استفاده از Deep Research برای پرس و جوهای اطلاعاتی و تجاری است، در حالی که هسته جستجوی گوگل به پرس و جوهای ناوبری و تراکنشی پاسخ می دهد.
فرمانروایی طولانی گوگل به عنوان موتور جستجوی پیشرو مورد ضربه رقبای هوش مصنوعی مانند ChatGPT قرار گرفت. اکنون، گوگل با Gemini Deep Research – یک ابزار پیشرفته و پولی هوش مصنوعی که ممکن است نحوه یافتن، یادگیری و خرید آنلاین ما را تغییر دهد.
Gemini Deep Research چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟
اگر شما یک جمینی پیشرفته مشترک، اکنون به قدرتمندترین ابزار تحقیقاتی موجود برای عموم دسترسی دارید: تحقیقات عمیق Gemini– یک دستیار تحقیقاتی مبتنی بر هوش مصنوعی که برای انجام تحقیقات آنلاین جامع و عمیق طراحی شده است. اگر تا به حال ساعتها را صرف پیمایش در سایتهای بیشماری کردهاید تا موضوعی را بفهمید، Deep Research قول میدهد که این کار را برای شما انجام دهد یا حداقل به حجم کار منبعیابی کمک کند.
در زمان نگارش، Deep Research در حال حاضر از طریق نسخه وب Gemini در دسترس کاربران برنامه های پولی است – در حال حاضر با نسخه های برنامه تلفن همراه در دسترس نیست. میتوانید از طریق انتخابگر مدل در Gemini Advanced با انتخاب «Gemini 1.5 Pro with Deep Research» به آن دسترسی داشته باشید.
هنگامی که مدل را انتخاب کردید، می توانید در مورد هر موضوعی که می خواهید تحقیق کنید سوال کنید. سپس جمینی پرس و جوی شما را پردازش می کند و یک طرح تحقیقاتی ایجاد می کند. اگر دوست ندارید مدل میخواهد با موضوع مقابله کند، میتوانید این طرح تحقیق را ویرایش کنید. شما می توانید به سادگی با آن چت کنید تا مراحلی را از طرح تحقیقاتی اضافه یا حذف کنید و مدل مطابق با آن سازگار می شود. هنگامی که از طرح تحقیق راضی شدید، علامت سبز بدهید و جمینی فرآیند تحقیق را آغاز خواهد کرد.
اکنون، شایان ذکر است که Deep Research کند است. نزدیک به ۳ تا ۵ دقیقه طول می کشد تا پاسخ کامل ایجاد شود. مدل ابتدا اینترنت را جستجو می کند تا همه منابع بالقوه را پیدا کند، سپس آن را پیدا کند می خواند منابع، درک را ایجاد می کند و در نهایت یک گزارش طولانی را ترکیب می کند.
در آزمایش من، به نظر می رسد Gemini Deep Research مجموعه متفاوتی از وب سایت ها را نسبت به آنچه در جستجوی Google برای همان جستار نشان داده می شود، جستجو می کند. همچنین به نظر من شاخص جستجوی Deep Research بهتر و جامع تر به نظر می رسد!
این کامل نیست – هنوز!
ویژگی Gemini Deep Research به طور بالقوه می تواند به این پنج مرحله تقسیم شود:
-
درک پرسش کاربر
-
سنتز یک طرح
-
جمع آوری منابع (صفحات وب)
-
منابع پردازش
-
ترکیب گزارش
در زمان نگارش، Deep Research گام ۱-۳ را به طرز شگفت آوری انجام می دهد. با این حال، گزارش نهایی کمبود احساس می شود. اگر از من بپرسید، این به این دلیل است که Deep Research در حال حاضر توسط Gemini 1.5 Pro مجهز شده است، که در مقایسه با مدل دارای توانایی کمتری است. غزل کلود ۳.۵ یا GPT-4o.
با این حال، Gemini 2.0 Experimental Advanced در حال حاضر در نسخه بتا (در دسترس کاربران Gemini Advanced) منتشر شده است، و در آزمایش من، آن را عالی یافتم – جامع تر و کامل تر از GPT-4o و Claude 3.5 Sonnet. این بدان معناست که در ماههای آینده که Gemini 2.0 Advanced منتشر میشود و Deep Research را تقویت میکند، میتوانیم انتظار نتایج باورنکردنی جدی را با دستیار جستجو داشته باشیم!
جایی که تحقیقات عمیق Gemini در عادات جستجوی ما قرار می گیرد
با توجه به سئو (بهینه سازی موتورهای جستجو) تمام جستجوهای وب ما را می توان به چهار دسته تقسیم کرد: ناوبری، معاملاتی، اطلاعاتی و تجاری. معنی آن این است:
- جستجوهای ناوبری به کاربران کمک می کند تا به وب سایت ها یا صفحات وب خاصی که از قبل وجود دارند دسترسی پیدا کنند. نمونههای رایج عبارتند از تایپ «ورود به فیسبوک»، «وبسایت نایک» یا «صفحه اصلی آمازون» در نوار جستجو.
- جستجوهای معاملاتی زمانی که کاربران آماده انجام یک اقدام خاص هستند، قصد خرید واضحی را منعکس می کنند. این جستجوها معمولاً شامل عباراتی مانند «خرید آیفون ۱۵»، «رزرو هتل پاریس» یا «سفارش تحویل پیتزا» است.
- جستجوهای اطلاعاتی به کاربران اجازه می دهد چیز جدیدی بیاموزند یا پاسخ سوالات خود را بیابند. کاربران ممکن است مواردی مانند «نان درست کردن»، «پایتخت فرانسه» یا «علائم آنفولانزا» را جستجو کنند.
- جستجوهای تجاری از کاربرانی که در حال تحقیق در مورد محصولات یا خدمات هستند، قبل از تصمیم گیری برای خرید پشتیبانی کنید – آنها مانند ترکیبی از جستجوهای اطلاعاتی با هدف معاملاتی هستند. مردم اغلب عباراتی مانند “بهترین گوشی های هوشمند ۲۰۲۵″، “بررسی لپ تاپ” یا “مقایسه طرح بیمه” را جستجو می کنند.
اکنون، گوگل همچنان بر اکثر جستارهای جستجوی ناوبری و تراکنشی غالب است. با این حال، به نظر می رسد که مردم با جستجوهای اطلاعاتی یا تجاری خود به چت ربات های هوش مصنوعی یا پلتفرم هایی مانند TikTok یا Reddit می روند. در واقع سهم بازار جستجوی گوگل است به زیر ۹۰ درصد رسید در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۴
بسیاری از مسائل اساسی پشت چرایی این اتفاق وجود دارد، اما هسته اصلی این موضوع این است که نتایج جستجوی Google برای جستجوهای تجاری و اطلاعاتی فقط دیگه خوب نیست. شما یا ضربه خورده اید مرورهای غیرمفید هوش مصنوعی یا لینک هایی را دریافت می کنید پست های وبلاگی که توسط هوش مصنوعی تولید می شوند. این بدان معنی است که شما باید کارهای بیشتری را انجام دهید تا منابع مفیدی را پیدا کنید که به سوالات شما پاسخ دهد.
اینجاست که Deep Research وارد می شود! می تواند از طرف شما اینترنت را جست و جو کند و چندین وب سایت و پست های وبلاگ را بررسی کند. در عرض چند ثانیه، فهرستی از منابع را ایجاد میکند که صراحتاً بهتر از آنچه از جستجوی اولیه Google دریافت میکنید هستند.
اکنون میتوانید خودتان آن منابع را مرور کنید، یا میتوانید چند دقیقه دیگر صبر کنید و اجازه دهید Gemini یک گزارش خلاصه با تمام یافتههایش ایجاد کند.
در نتیجه، جستجوی Google اکنون پلت فرمی برای جستجوهای جستجوی ناوبری و تراکنش است – که هنوز هم در آن عالی است – و برای جستجوهای تجاری و اطلاعاتی، می توانید از Gemini Deep Research استفاده کنید.
جادوی این رویکرد این است که گوگل سعی نمی کند همه انواع جستجوها را در یک رابط واحد مجبور کند. با تفکیک موارد استفاده از تحقیقات عمیق در Gemini Advanced، آنها تجربه متمرکزتری را برای نیازهای جستجوی معمولی و فشرده ایجاد کردهاند.
بالاخره سرگشتگی یا ChatGPT نبود!
هنگامی که ChatGPT در اواخر سال ۲۰۲۲ راه اندازی شد و به دنبال آن موتور جستجوی هوش مصنوعی Perplexity، بسیاری (از جمله من) فکر می کردند که این ابزارها در نهایت جایگزین جستجوی گوگل می شوند. جذابیت واضح بود – به جای مرتب کردن پستها و مقالات متعدد وبلاگ، میتوانید با یک هوش مصنوعی مکالمه داشته باشید که اطلاعات را برای شما جمعآوری و توضیح میدهد. کاهش تدریجی کیفیت نتایج جستجو توسط گوگل نیز کمکی به آنها نکرد.
در نهایت، غول جستجو متوجه شد و با مرورهای هوش مصنوعی پاسخ داد – یک تجربه جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی که پاسخهای نه چندان مفید و گاهی مضر به جستوجویهایمان داد و پیوندهای وب را در زیر آن پنهان کرد. نیازی به گفتن نیست که این موفقیت بزرگی نبود که گوگل انتظارش را داشت و احتمالاً کاربران بیشتری را به پلتفرم های دیگر سوق داد. با این حال، با Gemini Deep Research، به نظر می رسد گوگل پاسخی برای مشکلات خود پیدا کرده است و آماده است راه حلی بهتر از هر محصول جستجوی دیگری در بازار باشد.
در حالی که ویژگیهای جستجوی ChatGPT به آن کمک میکند بهروز بماند، آنها بیشتر بر پشتیبانی از پاسخهای چت متمرکز هستند تا انجام تحقیقات جامع. و اگرچه Perplexity یک تجربه جستجوی قوی مبتنی بر هوش مصنوعی ارائه میکند، Gemini Deep Research با توانایی خود در ایجاد و اجرای طرحهای تحقیقاتی چند مرحلهای که قابل ویرایش نیز هستند، متمایز است. این قابلیت در حال حاضر نتایج کامل تری ایجاد می کند و تنها زمانی قدرتمندتر می شود که Gemini 2.0 Advanced معرفی و به طور کامل یکپارچه شود.
آینده جستجو ممکن است در مورد جایگزینی Google نباشد، بلکه در مورد تغییر نحوه استفاده ما از آن باشد. جستجوهای سریع ناوبری و تراکنشی را می توان برای Google رزرو کرد – که هنوز هم در آن عالی است. در حالی که پرس و جوهای اطلاعاتی و تجاری که نیاز به تحقیق عمیق دارند را می توان به ابزارهای تحقیقاتی خاص هوش مصنوعی واگذار کرد، Gemini Deep Research در حال حاضر امیدوارکننده ترین ابزار موجود در بازار است.
منبع