طیف وسیعی از کارتهای گرافیک NVIDIA RTX 5000 عملکرد بسیار خوبی دارند. اما یکی از بزرگترین پیشرفتها در محدوده جدید GPU اضافه شدن DLSS 4 است که نوید تولید فریم و ارتقاء بهتر را میدهد تا بازیهای شما تا حد امکان بومیتر شوند. حتی اگر کارت RTX 5000 ندارید، اکنون حتی می توانید از برخی از این پیشرفت ها لذت ببرید.
از ۳۰ ژانویه، مصادف با راه اندازی پردازنده های گرافیکی جدید RTX 5090 و ۵۰۸۰، دارندگان کارت های قدیمی RTX (سری ۲۰۰۰، سری ۳۰۰۰ و سری ۴۰۰۰) DLSS 4 جدید را به صورت محدود دریافت خواهند کرد. کاربران RTX 4000، برای یک بار، قابلیتهای بهبود یافتهی Frame Generation را دریافت خواهند کرد. انویدیا وعده می دهد که این به روز رسانی ها استفاده از VRAM را کاهش می دهد و به طور همزمان عملکرد و نرخ فریم را افزایش می دهد. DLSS 4 کاملی نیست که به این کارتهای قدیمیتر میآید—ویژگی Multi Frame Generation هنوز هم منحصر به کارتهای RTX 5000 است، احتمالاً به این دلیل که برای درست کار کردن به بهبودهای سختافزاری ایجاد شده در معماری جدید Blackwell متکی است. اما ویژگی استاندارد Frame Generation در حال بهتر شدن است.
کارتهای قدیمیتر مانند سری RTX 2000، که در سال ۲۰۱۸ منتشر شد، و سری RTX 3000، که در سال ۲۰۲۰ منتشر شد، از زمانی که برای اولین بار با DLSS 3 روی کارتهای RTX 4000 معرفی شد، نسل فریم را دریافت نخواهند کرد. برداشت آنها از DLSS 4 بر آنچه DLSS 2 در حال حاضر انجام می دهد – ارتقاء مقیاس و بازسازی اشعه – را بهبود می بخشد. از ابتدا فریمهای جدیدی تولید نمیکند، اما ارتقاء مقیاس و بازسازی اشعهای را از DLSS 4 دریافت خواهید کرد، که فریمهای با کیفیت بالاتر و عملکرد بهتر را در سراسر جهان برای شما به ارمغان میآورد. به روز رسانی DLSS 4 بهبودهایی را که در هر مرحله از سیستم ارتقاء ایجاد شده است را انجام می دهد و سعی می کند آنها را در بهترین قابلیت های کارت های قدیمی اعمال کند که شگفت انگیز است.
NVIDIA در آن روز به دلیل عدم ارائه DLSS 3 به کارت های قدیمی مورد انتقاد قرار گرفت. این کارتهای قدیمیتر نمیتوانند فریمسازی را انجام دهند، احتمالاً زیرا سختافزار در کارتهای RTX 4000 و ۵۰۰۰ برای پردازش هوش مصنوعی و در نتیجه تولید آن فریمها مناسبتر است، اما مطمئناً میتوانند از پیشرفتها و بهینهسازیها در بسیاری از جنبههای دیگر لذت ببرند.
هدف از این حرکت این است که دارندگان کارتهای قدیمیتری که نمیخواهند چیز جدیدتری دریافت کنند (برای نمونه، من مبلغی غیرمعمول برای یک RTX 3070 درست در بحبوحه کمبود شدید پردازنده گرافیکی پرداخت کردم) نفس تازهای به آنها بدهد کارت ها، به آنها اجازه دهید سخت افزار خود را تا زمانی که ممکن است فشرده کنند. اگر بیش از ۱۰۰۰ دلار برای یک کارت گرافیک بپردازید، بهترین احساس نیست که ببینید یک کارت جدید فقط دو سال بعد عرضه می شود که با کسری از قیمت آن عملکرد بهتری دارد. بهبود یافته است DLSS آن را جبران نمی کند، اما به شما این امکان را می دهد که از کارت خود برای مدت طولانی تری استفاده کنید، به خصوص با بازی های جدیدتر که شروع به هدف قرار دادن کارت های جدیدتر می کنند.
DLSS 4 مسلماً یکی از بزرگترین نقاط فروش برای کارتهای RTX 5000 است، بنابراین ممکن است این حرکت چیزی باشد که خرید کارتهای جدیدتر را غیرضروری میکند – به خصوص اگر کارت سری RTX 4000 دارید که در حال بهبود در تولید فریم است. اگر از قبل یک کارت RTX 4000 دارید و به خوبی برای شما کار می کند، ممکن است لازم نباشد (به خصوص که حتی بهتر هم کار می کند). اما همانطور که در بالا اشاره کردیم، کارتهای قدیمیتر نسخه کامل DLSS 4 را دریافت نمیکنند و بزرگترین پیشرفت، تولید چند فریم (که تا سه فریم با هوش مصنوعی از ابتدا برای هر فریمی که واقعاً توسط کارت ارائه میشود تولید میکند) است. همچنان انحصاری RTX 5000 است. به علاوه، RTX 5000 بسیاری از پیشرفتهای دیگر را که به DLSS مرتبط نیستند، بستهبندی میکند.
اگر یکی از این کارتهای قدیمیتر را دارید، متوجه خواهید شد که این پیشرفتها ارتقای خوبی برای تجربه بازی شما هستند. اما این واقعیت را از بین نمی برد RTX 5070 یک معامله شگفت انگیز است اگر به قول خود عمل کند که مانند ۴۰۹۰ عمل کند.
منبع: TechRadar
منبع